OM BAKGÅRDEN 2018-09-03T13:16:11+00:00

Bakgården i Arendal har i en årrekke vært et favorittspillested for mange av våre mest profilerte artister. Det er Arendal kommune – kulturnettverket – som arrangerer utekonsertene i Bakgården – gårdsrommet til Fagforeningens Hus – en av de godt bevarte gamle bygårdene på Tyholmen i Arendal sentrum. De hyggelige omgivelsene og intimiteten som skapes mellom artister og publikum må oppleves. Den første konserten i Bakgården ble etter all sannsynlighet arrangert under Arendal Musikkfestival 11 juni 1991. Etter denne tid har stedet vært en av de viktigste kulturscenen i byen. Konsertprogrammet bygges opp under filosofien at opplevelsene i Bakgården gjør en litt klokere…

Fagforeningenes Hus har de siste åra stilt med frivillige som står for salg av drikkevarer under arrangementene, til inntekt for huset og fortløpende rehabilitering av bygården.

 

BAKGÅRDENS HISTORIE

I 1955 kjøpte Samvirkende Fagforeninger det som i dag er Fagforeningenes Hus på Nedre Tyholmen i Arendal. Huset har ei historie tilbake til tida da Arendal fikk bystatus, og ved rehabiliteringa i 1979 ble alle de ulike epokene forsøkt tatt vare på.

Første del av Fagforeningenes Hus ble bygd i 1723 av Peder Thomasson, samme året som Arendal fikk bystatus. Steenhuset var da endel av handelshuset til Peder Thomasson; det var safen hans. Når vi står i den fine bakgården og ser mot Steenhuset, ser vi den eldste delen av bygningene.

Huset var opprinnelig bygd i barokkstil. Bolighus og pakkboder var plassert helt ned mot bryggekanten til Smalsundet (mot Lindvedske Hus). Dette sundet ble fylt igjen i 1901, da det var blomstrende tider med stort oppsving for næringslivet i byen.

I 1778 ble husets stil omgjort til rokokko, og det fikk arker, slik vi kan se dem på f.eks Kokkeplassen på Hisøya. På denne tida bodde det rundt 30 personer i huset, med herskap, tjenere og arbeidsfolk – i dag ville det vært en middels stor bedrift. Huset var et komplett gårdsbruk med fjøs og stall, et lite samfunn i byen. Det var en urtehage der Saga Kino nå ligger. I 1865 ble huset bygd om og fikk den fasaden det har i dag. På 1900-tallet bodde det flere familier til leie i huset. Under 2. verdenskrig bodde det ca 20 personer i huset, både familier og enslige, bl.a flere tyske offiserer. Kjelleren var tømmerforsterket og brukt som tilfluktsrom når flyalarmen gikk. Og fra taket på Hotell Phønix lyste sporlysgranatene opp når allierte fly ble for nærgående. (Hotellet var ekspropriert av tyskerne.) I gateplan på Fagforeningenes Hus var det kolonialhandler og smørgrossist. I andre etasje hadde Røde Kors matutdeling fra sine lokaler. Da var det folksomt i trappeoppgangen, og lange køer utenfor. En periode etter krigen var det sykepleierskole i huset.

Den aller første konserten i Bakgården ble arrangert 11.juni 1991. Det var en nordisk visekro hvor Kjell Aronsen fra Sverige, Kurt Kaas fra Danmark og Knutta fra Norge og Arendal stod for programmet. Det var Mats Aronsen som tok initiativet til denne konserten. Deretter skjedde det ikke noe før i 1996 hvor det var 2 arrangementer. det samme var det i 1997, og det var først i 1998 at det ble en konsertserie om sommeren i Bakgården, slik vi kjenner det i dag. Han som satte igang det var Eirik Sørsdal. Eirik holdt på frem til 2003, etter edet var det undertegnede som overtok. Den 11/juni. 2016 var det 25 års jubileum i Bakgården. På scenen var Liv Stoveland Woie fra Grimstad som slapp plate. Totalt var dette arrangement nummer 292 siden oppstarten.

Frank Kvarstein 15.06.16

Konsertene er støttet av Aust-Agder Fylkeskommune.

Logo kulturraadet_hvit_stor

 

OPPSUMMERING 2018

Sommeren – 18 var en varm og tørr sommer med masse publikummere i Bakgården. Kun ved et par anledninger måtte vi bakse med seilet for å holde regnet unna. Bakgårdssesongen startet 13. juni med GURLS og fullt hus og stor stemning. Deres jazzifiserte forestilling ble uka etterpå fulgt opp av vår egen saksofonist og komponist Michael Villmow som sammen med meget dyktige hjemlige musikere og publikummere gjorde «A Family Affair» om til en storfamilie. Det hele kulminerte 24 august med The Heros of Kringen – a Pipers Tale, en sekkepipeaften. At hele 5 sekkepipespillere fra Arendal inntok scenen må nesten betegnes som et fenomen. Det var det mange som fikk øynene opp for, ikke minst NRK radio og TV.

Hjemlige skuespillere hadde vi også på scenen da Arendalshistorie ble satt under lupen i teaterstykket Mellom Holmer og skjær. Dette gikk for fulle hus tre ulike dager under årets Canal Street. Mindre folk var det å så på den kritikerroste forestillingen Bunnlinja med Marianne Meløy (skuespill) og Trygve Brøske (piano). Dette stykket har samlet masse mennesker og er satt opp flere ganger ved Trøndelag teater. Jeg vil kanskje si at forestillingen var et av årets høydepunkt, forholdet mellom kvalitet og publikumsantall er ikke alltid lett å bli klok på.

Det samme må nesten sies om konserten til Staffan Hellstrand. En av Nordens store rock-, pop- og visepoeter hadde fortjent et større publikum. Staffan fikk sin første Grammis i Sverige i 1992, og utrolig nok var dette hans første opptreden i Norge noensinne. Mange av de samfunnskritiske tekstene hans står ikke tilbake for tekstene til Michael Wiehe, som selvsagt solgte ut Bakgården 12. juli, men som også leverer. Wiehe passer som hånd i hanske i den intime Bakgården, og publikum elsker han.

Årets blues-, vintage-, rock’n roll- og soulaften sto Vidar Busk & Daniel Eriksen for. Dundrende suksess. Det Betales fikk et fullsatt publikum til å synge med av full hals på dagen 50 år etter at The Beatles begynte studioarbeidet med Obladi oblada. Og Majken Christensen m/band presenterte forestillingen Tribute to Ella Fitzgerald med overbevisning. Majken har et stort publikum på Sørlandet etter at hun nylig gjorde The Story of Peggy Lee her nede. Peggy Lees bestemor utvandret som kjent i fra Froland til Amerika.

Hele 5 konserter, 3 debatter og 1 samtale ble presentert i Bakgården i perioden 13 – 18 august under Arendalsuka. Først ute var Arve Tellefsen & Kjetil Bjerkestrand. Dagen etter var det mer klassisk musikk da vi møtte Oslo Strykekvartett. Harald Stanghelle ledet en samtale om Hva skjer i USA, etterfulgt av Rags & Silks, en meget flott konsert av Kirsti Huke, Ola Kvernberg og Erik Nylander. To av debattene under uka var kulturdebatter, og på fredagen etterfulgte Erlend Robstad & Erlen Viken kulturministeren med et politikerpanel på scenen. Inne i mellom dette presenterte «Svarte Natta» en debatt om svart økonomi før Unni Wilhelmsen, Sol Heilo og Hanne Mari Karlsen inntok podiet. Alle forestillingene under Arendalsuka er gratis, og samtlige arrangementer samlet fulle hus hvor det dessverre ikke alltid var plass til alle som ville inn.

2018 må sies å ha vært en stor suksess rent musikalsk og artistene har befestet Bakgårdens ry som en scene som alltid presenterer kvalitet. Stor suksess har det også vært relatert til publikumstilstrømning, da med unntak av et par av forestillingene som så avgjort hadde fortjent større oppmøte. Jeg tror vi må kunne si at vi ser 2019 lyst i møte.

Frank Kvarstein
27.08.18

Fanfar
Det här är en sång, en blomma.
Det här är en hälsning till dom fromma.
Dom som kan bygga och bygga och bygga
och resa sig med solen och känna sig trygga.
Som inte schackrar och dealar i en blåfrusen ström.
Där varje handslag är ett vapen och varje andetag en lögn.
Som inte vill vara en av ringarna på vattnet.
Som kan leva under ytan och tycka det är vackert.
Det här är en fanfar för dom som verkligen har nånting kvar.
Staffan Hellstrand

OPPSUMMERING 2017

Årets sesong startet med Kirsten Bråten Berg m/band som serverte godbiter fra «Kirstens verden.» Senere ble det mer folkemusikk på programmet med Benedicte Maurseth og Anne Marit Jacobsen som leste fra Jon Fosses bøker. Vi fikk også høre vokalduoen Sudan Dudan traktere gitarer og langeleik på en fremragende måte.

Det ble en stor suksess å involvere kulturskolen, noe som medførte at det var mye ungdom på podiet og i salen. Multiinstrumentalisten Daniele Reyes må også sies å være et godt tilbud til ungdommen – hun ble booket under Arendalsuka. Det samme må sies om Ine Hoem og hennes band som har mye radiotid og som mange vil kjenne til. For øvrig passer de fleste arrangementer i Bakgården for ungdom så vel som for voksne.

Et par stjerneorkestere innen jazzgenren hører med, og vi fikk høre Steinar Raknes med sitt STILLHOUSE-program og Trygve Seims Rumi Song som bl.a. består av Tora Augestad på vokal og forfatteren Erling Kittelsen som har oversatt den persiske dikteren Rumi sine tekster. Håkon Kornstad trio, som beveger seg i landskapet nordisk jazz/opera, fylte Bakgården til siste sete og tok publikum med storm.

Tradisjonen tro er serveres det viser i Bakgården, og Tonje Unstad gjeste oss med nytt stoff. Kjempe fin konsert – Tonje gir masse av seg selv som alltid. Eggum’en var også innom og fylte huset, og det samme var Eldar Vågan sammen med sin kompanjong Tor Welo. Viser ble det også med Knut Elvik og Anne Bolette Stang Eng og deres Vreeswjikfeiring – en meget kompetent og flott forestilling i forbindelse med at Vreeswjik vill blitt 80 år i år. Knut og Anne Bolette med band er en del av vårt regionale alibi og det samme er Camilla Susann Haug som presenterte stoff fra sin kommende plate TUSINTRINNSTRAPPA. Med seg hadde hun sin mann Lars Andreas Haug og årets bestillingsverkkomponist i Molde, Espen Eriksen, med sin trio.

Rootsmusikk ble det også – med røtter i USA – i regi av det kritikerroste bandet Jack Stillwater. I samme sjangeren kan vi også si at ViTo var. Folk-rock duoen Audun Haukvik og Turid Jørgensen Honerud hadde tatt med seg Turids mann Ole Kristian, en meget velkommen gjestemusiker.

Nytt av året var det at det under Arendalsuka var 5 debatter i Bakgården med påfølgende konserter. 4 av disse var kulturdebatter arrangert i samarbeid med Kulturrådet, Ballansekunst, Norske Konsertarrangører og Kunstnernettverket. Det må sies å være et meget vellykket grep hvor Bakgården ikke bare fremmes som en arena der det presenteres musikk, men også som et sted for kulturdebatter. Dette stemmer godt overens med bakgården sitt motto; Et sted der man får en musikalsk opplevelse i tillegg til at man er klokere når man går hjem.

Nytt program slippes i månedskiftet april/mai 2018.

Frank Kvarstein 28.08.17.

Gammel forside 2016

Velkommen i Bakgården, gårdsrommet til en av de best bevarte bygårdene på Tyholmen i Arendal Sentrum. Her arrangerer Arendal kommune, kulturnettverket, utekonserter fra mai til september Nytt program for ny sommersesong vil følge på vårparten – 17.


Enda er det vinter i Bakgården – slik ser det ut i februar.

For å følge med på hva som skjer: Følg oss på Facebook

  • – støtter bakgården.

Takk for i år – 2016. Det året Bakgården var 25 år!

Da er det på tide å takke for i år – sommeren er på hell. Det har vært en sommer med et variert program i Bakgården. Det hele startet opp 3. juni med et skøytearrangemet, som både bød på gamle helter og mestere med Kupper’n i spissen, samt skøytekøntribandet Melkesyra.  Det var en pangstart med ikke et eneste ledig sete. Deretter ble det opera i samarbeid med Arendals Jazzklubb, et hårete arrangement der Håkon Kornstad (sang/sax) og Reza Aghamir (p) fikk tårene til presset på hos et fulltallig publikum. Som seg hør og bør skal det være folkemusikk på programmet i Bakgården. I år fikk vi høre en aldeles nydelig konsert med Frøydis Grorud/Anne Gravir Klykken/Helge Norbakken, og Håvard T. Bjørgum gledet et stort publikum med anekdoter og et musikalsk mesterlig program kalt «Eit gufs frå Setesdal.» Som support til Bjørgum møtte vi våre egne regionale helter Johanne Flottorp og Åsmund Løvland Solberg på henholdsvis hardingfele og andre typer strenger. Ingen sommer i Bakgården passerer heller uten plateslipp. I år slapp vår egen grimstadjente Liv Stoveland Woie sin plate nr. 2, og med seg hadde hun byens egne fremragende jazzmusikere. Disse musikerne har gledet oss i alle år og trekker et stort publikum.  Ganske bevist var plateslippet valgt til denne dagen, lørdag 11 juni. Da var det var nemlig på dagen 25 år etter at første arrangement ”ever” ble arrangert i Bakgården. Tradisjonen tro hadde vi et kåseri en kveld. Jens A. Riisnæs kåserte over de viktigste kulturkonfliktene i verden.  Humor kombinert med musikalitet og utmerket tonefølge er også en inner-tier i Bakgården. WWW-trio m/Espen Beranek Holm ble virkelig en musikalsk hyggestund, og Polkabjørn & Kleine Heine strupesang og jodlet for oss kombinert med et usedvanlige kompetent trekkspillfølge. Tekst er alltid viktig i Bakgården og noen av våre beste visesangere og singersongwriters fyller bestandig gården med et alltid stille lyttende publikum og som vet når de skal vise sin begeistring. Marie Bergman fra Sverige var de med sin siste produksjon. Tønes gjorde en meget lang konsert og måtte love å komme igjen – og det snarlig.  Jan Eggum som sedvanlig har publikum i sin fulle hånd. Knut Reiersrud trakterte sine gitarer og viste sine verbale evner. Mottoet i Bakgården er at dette er «stedet for å møte dyktige artister som samtidig har gjort deg klokere når du går hjem.» Her har Knut mye å by på.  En stor fest ble det også under Arendalsuka da det var 5 arrangementer på like mange dager i Bakgården. Alle arrangementene var gratis, og alle dager var setene fylt. Det var debatter om svart økonomi med påfølgende konsert av Halvdan Sivertsen. I samarbeid med Arendalsuka arrangerte Kunstnernettverket en debatt om endringsforslag i åndsverksloven før Rita Eriksen trio slapp til, og de fantastiske musikerne i Music for A While med Tora Augestad i spissen bød på kammermusikk så vel som cabaret kvelden etter. Siste kvelden hadde vi besøk av en meget viritous trio som kom fra smeltedigelen Berlin. Aletcho trio (Russland/Tyskland/Chile) bød på sigøyner- Balkan- og Klezmermusikk – you name it!  Tradisjonen tro avslutter Amatørene året.

Årets gårdskonsert på Ottersland var det Anne Grimstad Fjeld som stod for. Med eget band presenterte hun tradisjonsmusikk fra Agder. Gjennom et tidligere større innsamlingsarbeid på 80 tallet av muntlig tradisjonsmateriale, hovedsakelig i østregionen av Aust-Agder, ble Molands-publikummet presentert for «Fir’ogtyvekyss og en kampestein».

Takk til alle som kom og velkommen igjen til neste år. Nytt program legges ut her på vår hjemmeside en gang på vårparten -17.

Frank Kvarstein 29.08.16

 

– – – – – – – – – – – – – –

Mange mener at Bakgården er landets fineste og mest intime utescene – her sitter du lunt og tørt – selv når det regner, og artister som har spilt her berømmer stemningen og intimiteten som skapes mellom artister og publikum. I Bakgården er det servering av øl og vin.

Betaling av billetter/drikke må skje med kontanter.

bakgarden-ottar-johansen-foto

Arendal kommune arrangerer også Gårdskonsert på Ottersland i Austre Moland.

Logo kulturraadet_hvit_stor

– støtter bakgårdskonsertene!